اقتباس المشاركة :

الإمام مهدی ناصر محمد الیمانی
13 - ذی الحجة - 1430
هـ

01 - 12 - 2009 مـ
۱۰-آذر-۱۳۸۸ه.ش.

در آرامش و سکون شب به پروردگارت مشتاق شو [اشاره به آیات کریمه سوره الشرح: {فَإِذَا فَرَ‌غْتَ فَانصَبْ ﴿٧﴾ وَإِلَىٰ رَ‌بِّكَ فَارْ‌غَب ﴿٨﴾}]. نافله شب مؤثّرتر و ماندگارتر، و اقوال [آن] درست‌تر و پابرجاتر است.
۱-در انجام خیرات بر یکدیگر پیشی گیرید و با اشتیاق و بیم به‌سوی خداوند شتافته و در برابر او خاشع باشید.
۲- کسانی که به شما ظلم کرده‌اند را مورد عفو قرار دهید. به کسانی که به شما بخشش کرده‌اند و به کسانی که از بخشش به شما خودداری کرده‌اند؛ بخشش وعطا کنید.
۳- با کسانی که با شما نیکی کرده‌اند و کسانی که نسبت به شما بدی کرده‌اند؛ به نیکی رفتار کنید.
۴- اگر جاهلانه با شما سخن گفته شد، بگویید: «سلام خداوند بر شما و خدا از شما درگذرد؛ شایسته نیست ما از جاهلان باشیم» [اشاره به آیه کریمه سوره الفرقان: وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ﴿٦٣﴾] .
۵- خشم خود را فرونشانید و از مردم درگذرید تا خداوند شما را دوست بدارد و از محسنین و نیکوکاران باشید.
۶- در برابر فقیرانتان متواضع بوده و آنها را تحقیر نکنید و به مسکینان توجه داشته باشید و هرکس که به مردم رحم کند خداوند ارحم الراحمین به او رحم می کند و
هر کس در برابر مسکینان و فقیران مستأصل، تواضع داشته و به آنها [فقرا] نشان دهد که آنها مردمانی محترم و باشخصیت هستند؛ خداوند مقام او را بالا می‌برد.
۷-
آن چيزهايى را كه بدان‌ها خدا بعضى از شما را بر بعضى ديگر برترى داده است، آرزو مكنيد و از خداوند طلب فضل و روزی نمایید [اشاره به آیه کریمه سوره النساء: وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّـهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِّلرِّ‌جَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ ۚ وَاسْأَلُوا اللَّـهَ مِن فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿٣٢﴾] . ازاموال خود برای رقابت در دوستی و قرب بیشتر با خداوند استفاده کنید که این بهتر از مالی است که نزد خود جمع کرده و می‌اندوزید که روزی خواهد رسید که چیزی برای جمع کردن و اندوختن نباشد واما کسانی که برای به دست آوردن رضایت الهی و تثبیت نفسشان انفاق می‌کنند؛ چیزی که نزد خداوند خواهند یافت بسیار بهتر و اجرشان بسیار بزرگ‌تر و بیشتر است [اشاره به آیه کریمه سوره البقرة:وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْ‌ضَاتِ اللَّـهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَ‌بْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ ۗ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ‌ ﴿٢٦٥﴾].
۸- هرکس بنگرد که چه چیزی پیشاپیش خود می‌فرستد [اشاره به آیه کریمه سوره الحشر:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَلْتَنظُرْ‌ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ خَبِيرٌ‌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿١٨﴾] و از خدا پروا کنید که خداوند است که به شما می‌آموزد و او از همه چیز آگاه است. از او طلب بخشش کرده و به پیشگاه او استغفار کنید که پروردگار غفور و رحیم است.
۹- به والدین خود نیکی نمایید که آنها از تمام انسان‌ها بر شما واج
ب و اولی‌ترند و بگو پروردگارا به آنها رحم کن، همان گونه که آنها در زمانی که من کوچک بودم مرا پرورش دادند [ وَقُل رَّ‌بِّ ارْ‌حَمْهُمَا كَمَا رَ‌بَّيَانِي صَغِيرً‌ا ﴿٢٤﴾الإسراء].
۱۰- همسایگان خود را اذیت نکنید و کسی که همسایه خود را آزار دهد، رابطه‌ای با خدا ندارد و مسلمان کسی است که مردم از شر و آزار او در امان باشند.
۱۱- با کافران همان گونه رفتار کنید که بر اساس دین با مؤمنان رفتار می‌کنید تا مکارم اخلاقی که به آن فرمان داده شده‌اید، برای آنها روشن شود.
و آماده روزی باشید که با پروردگارتان ملاقات خواهید کرد و روزی که از این دنیا بروید، روز دیدار با اوست؛ پس برای آن خود را آماده کنید. هرکس به دیدار پروردگار خود امید دارد عمل صالح انجام داده و در عبادت پروردگار چیزی را شریک نکند.
وسلامٌ على المُرسلين والحمدُ لله ربّ العالمين..
أخوكم الإمام المهدي ناصر محمد اليماني
انتهى الاقتباس
https://nasser-alyamani.org/showthre...515#post225515